lørdag 3. mars 2012

Toårskontroll!

Onsdag som var var det klart for 2 års kontrollen på helsestasjonen. Har den beste jordmora som har fulgt oss under graviditet og etter. Å reise på kontroll med små tvillinger krever jo litt frå de rundt au. Det har så mykje å sei åssen en blir møtt når en kommer, og åssen hjelp/støtte du får under kontrollen. Og her har ho vært super! E skikkelig glad for at det va ho som skulle følge oss!

Rart å tenke på hvor små jentene var første gangen me va te kontroll der. Små nurk! Et skikkelig PES var det faktisk den dagen me skulle på kontroll. jordmora va veldig grei med å tepasse tidene best maulig for oss, siden det va to eg skulle ha med meg, og at me budde 20 minutters kjøretur unna. Som regel hadde eg med meg ein person te å hjelpe med av og påkledning, nokke som gjorde at det gjekk mykje fortere enn om eg skulle være der aleine.
De aller første kontrollane va jo jentene såpass små at de skulle ha mat hver 3. time, og det tok 3 KVARTER(!!) å mate hver av de! Så her måtte det være et opplegg!

Alt som skulle med på turen (1 eller 2 måltider, bleier, skift og diverse) måtte pakkes klart føre det siste måltidet føre me skulle reise nedover. For så fort begge jentene va ferdig stelt og mata va det bare å heve seg i bilen og kjøre nedover. Då rakk me som regel å gjennomføre kontroll på begge to føre et nytt måltid på Helsestasjonen føre heimoverturen :)

Vil absolutt anbefale å ha med ein "medhjelper" altså! Unasett om de små ska ha vaksine eller ikkje! Me har hatt med både fadder, besteforeldre, tanter og oldemor, ikkje på likt altså :P Men de siste gangene har me klart oss fint aleine!

Nå e de jo 2 år! og kan gå inn og ut derifrå selv, snakke og gjøre seg forstått, ta imot enkle beskjeder/oppdrag (forde om de ikkje alltid e enig:), kle på seg selv klarer de au! Så at det bare blir enklere og enklere å ha de med seg rundt forbi, det e heilt klart!  :)

Både jordmor og barnelegen var "fornøgd" med jentene våre. Motorikken er som den skal, de fekk prøve seg på et puslebrett med former, og ei stang te å tre brikker med hull i midten på. Vekser gjør de au! Begge to. Det skiller de ein halv cm og ein liten kg. Ellers ligger de nokså likt ellers i språk og motorikk! Og som den heldige tvilling-mammaen eg e, e eg så utrolig stolt av de to herlige jentene mine!!! :D



Heilt nye! Og herlig søte <3


Harda for ett år sia.



Erna for ett år sia.

Her har de stella seg te med cheerios i ein plast boks!
De store flotte 2 åringane våre :))
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du titter innom! Og tusen takk for koselige kommentarer og tilbakemeldinger :))