onsdag 25. januar 2012

Nattkjole av et gammelt laken



Hadde et gammelt, utvaska laken me aldri bruker te nokke. Tankte det kunne bli ein mjuk og god nattkjole. Og det blei det, meen, desværre va den så utvaska at når "litj Harda" skulle stupe kråke i den, så revna den.. hihi.. "lage ny mamma". Ja da, eg visste stoffet va så slitt altså, men tenkte det va grett å prøve på nokke det ikkje va farlig med første gangen, for te ein nattkjole går det litt stoff liksom.

Her e framgangsmåten eg bruka:

  • Igjen må eg bare skrive det, stryk stoffet. Her kan du gjerne brette lakenet dobbelt (retta mot retta), FØR du stryker.
  • Legg ungen som ska ha kjolen på det bretta lakenet. Skuldrene oppe ved bretten. Så kan du tegne ein kjole rundt ungen. Legg på ca 10 cm heile veien. Og skrå litt ut nedover frå armhulane mot beina. Kløpp ut.



  • Halsringen får du au ved å måle på barnet. Kløpp ut. Framme på kjolen lager du ein splitt ned så det ska bli romslig og godt å tre over hodet.


  • Sy kjolen sammen i sidene og langs armane.
  • Så va det der nevane ska ut. der bretta eg stoffet ganske godt tebake, sydde ei runde for så å rynke armenden før eg sydde skikkelig på plass. Då blir det som bildet under når kjolen vrengas te retta.


  • Brett ein halv cm inn heile veien rundt halsen og sy.


Det e au veldig fint å sy på band i splitten ved halsen. Det tok ikkje eg meg tid te å få tak i når eg hasta med å prøve å sy denna nattkjolen.  Men te ein annen gang, når en ska igang med litt flottere stoff ska den være gjennomført med skikkelige mål, sømmer og band i halsringen :)

2 kommentarer:

Tusen takk for at du titter innom! Og tusen takk for koselige kommentarer og tilbakemeldinger :))