onsdag 25. januar 2012

Søt sommerkjole av husfars skjorte


Siden husfar her ikkje bruker skjorter ana enn te dress har han ein del liggans som aldri har vært i bruk. Så nå når eg fekk syånden over meg ein kveld i helga gjekk eg laus på ein av finere blårutete.

  • Aller først, STRYK skjorta. då blir det såå mykje enklere!
  • Kløpp rett over frå armhule te armhule. Bunnen på skjorta blir bunnen på kjolen. Du justerer selv hvor lang du vil kjolen ska være med å kløppe av øverst.
  • Brett skjorta med retta mot retta, på langs, og sy den sammen i ryggen (knappestolpen bak i ryggen).
  • Sy ein eller to rynketråder øverst på skjørtet. (om du syr to kan du ha ca 0,5 cm mellomrom).
  • Trekk rynketrådene sammen slik at de passer i midjen. (ein fordel å ha barnet i nærheten så du kan måle både bredde og lengde underveis, nokke eg ikkje hadde, hehe)
  • Sy på linningen over rynkeområdet.
Linningen: bruk stoff frå den eine armen på skjorta brett den dobbelt så det blir ein stødig linning, og sy den sammen. Stryk den.

  • Sy på seler med ca 15 cm mellomrom midt foran. Bak kan du enten sy dem fast, eller lage knappehull og sy på knapper så de kan justeres. Eller ein enkel løsning som meg, og sy på trykk knapper for enkelt å kunne justere på lengden på selane.
Her e jo maulighetane for dekor stort : et par store knapper foran der selane e fasta, ein bord nederst på kjolen, blonder.. osv.. Eg valgte å la det være sia stoffet eg bruka va så mykje i seg sjøl med de rutene.





OBS! Prøv kjolen underveis! Og ta mål!

Eg gjorde ikkje det sia eg fekk ånden mens jentee sov, og har eg fått nokke føre meg, s kan eg ikkje vente.. hehe, så her måtte eg sette inn ei nødløsning når eg fant ut at kjolen va for smal for "Harda". Eg spretta opp i ryggen og sydde på ein glidelås





Lykke te! Klarer eg det, klarer DU det! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du titter innom! Og tusen takk for koselige kommentarer og tilbakemeldinger :))