fredag 20. januar 2012

Sjokoladekake uten melk


Ein dag litt tregere enn vanlig etter den triste nyheten på måråkvisten. Fant ut at me skulle bake litt, det hjelper alltid med litt godt i magen. Me har ei jente med mjelkeallergi, så her kommer ei oppskrift på ei kake uten "kumjelk". Den e faktisk av de beste sjokoladekakene eg har smaka!



Du trenger:
  • 4 spiseskjeier Freia bakekakao
  • 4 dl sukker
  • 3 ts vaniljesukker
  • 3 ts bakepulver
  • 1/4 ts salt
  • 7 dl hvetemel
  • 4 dl soyamjelk (eg bruker alpro soya)
  • 5 spiseskjeier soyaolje
Blander først alt det tørre, så blander eg i mjelk og soyaolje te ei jamn røre.
Sia eg ikkje har ei lita langpanne bruker eg ei rund kakeform. den e litt lita, så kaka blir litt tjukk, og må stå litt lengre i ømmen. men blir veeldig god :)

Har du det i ei lita langpanne ska den steikas på 170 grader ca 40 min.
    "Harda" var med på å bake, og ikkje minst smake ;)
     nam nam..


"Erna" trengte ein lur idag, og sov godt mens me baka kake.
Veldig glad då ho fekk kake når ho stod opp igjen:)


Idag laga me ingen glasur, men den me har bruka å lage e denna:
  • 100 gr myk margarin uten melk (romtemperert)
  • 300 gr melis
  • 1,5 ss freia bakekakao
  • 1,5 ts vaniljesukker
  • 3 ss kaffe

Velbekomme :)

1 kommentar:

  1. då veit eg å eg ska bake neste gang snuppene kommer på besøk, så Emma kan ete med god samvittighet ho au:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du titter innom! Og tusen takk for koselige kommentarer og tilbakemeldinger :))